talaforoshan.com

مقاله های تخصصی و عمومی طلا و جواهر

talaforoshan.com

مقاله های تخصصی و عمومی طلا و جواهر

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱ ارديبهشت۱۳:۵۴

طرح پیش فروش سکه طبق تحلیل کارشناسان  و بر مبنای پیش بینی آنها اگر قیمت سکه در روزهای آینده روند نزولی تا مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را طی کند، برای خریداران در موعدهای یک ماهه تا یک ساله بین ۱۳٫۲ تا ۳۳٫۳ درصد سود خواهد داشت.

به گزارش طلافروشان، طرح پیش فروش سکه که از آذرماه سال گذشته شروع شد و در بهمن ماه نیز با شرایط جدید تمدید شد، امروز از سوی بانک مرکزی به صورت کامل متوقف گردید و  ۲۶ اردیبهشت ماه نیز نخستین موعد سررسید تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده می باشد در آستانه نزدیک شدن به آن قرار داریم.

آمار نهایی از طرح پیش فروش سکه حاکی از آن است که حدود هفت میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه سکه تمام بهار و همچنین ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی به فروش رفته است. با توجه به وزن هر قطعه سکه تمام (۸٫۱۳۳  گرم) و نیم سکه (۴٫۰۶۶ گرم) میتوان تخمین زد که در حدود ۶۰ تن طلا برای ضرب این سکه ها و توزیع آن بین خریداران نیاز است.

بررسی های کارشناسان و همچنین پیش‌بینی آنها حاکی از آن است که با توجه به قیمت‌های فعلی و همچنین قیمت احتمالی سکه در آینده، اغلب مشارکت‌کنندگان در طرح پیش فروش سکه سود بیشتری از سود سپرده های بانکی به دست خواهند آورد. براین اساس پیش‌خرید کنندگان سکه یک ماهه ۱۳٫۲ درصد، سه ماهه ۱۶٫۸ درصد، ۶ ماهه ۲۲٫۳ درصد، ۹ ماهه ۲۷٫۶ درصد و یک ساله ۳۳٫۳ درصد سود کسب می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که در مورد واکنش بازار به عرضه سکه های پیش فروش شده نمی توان نظر قطعی داد که قیمت هر قطعه سکه چه مقدار خواهد شد.

در جدول زیر سود بدست آمده بر اساس هر یک از موعد های پیش فروش سکه برای قیمت‌های احتمالی مختلف بازار نشان داده شده است که به خوبی گویای سود مناسب پیش خرید کنندگان سکه می باشد.

محمد حسین منیری | ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۴
۳۱ ارديبهشت۱۳:۰۰

به گزارش طلافروشان بازار سکه طلا از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۷ برای خریداران خود سود ۹۲ درصدی را به همراه داشته است و اگر سپرده بانکی را با سود ۱۵ درصد را مبنا قرار دهیم، بازار سکه ۶ برابر سود آورتر بوده است.

بر مبنای آمار، هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی فروردین‌ماه سال گذشته به مبلغ یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله شده است و این مبلغ برای روز گذشته به حدود ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان یعنی حدود ۲ برابر رسیده است. برمبنای مطالب فوق کسانی که از سال گذشته سکه خریداری کرده‌اند و تا امروز سکه خود را نگهداری داشته اند صاحب ۹۲ درصد سود سالانه شده اند.

این مسئله در حالی رخ داده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای آرام کردن بازار سکه و همچنین جمع کردن نقدینگی سرگردان مردم،  طرح پیش فروش سکه با قیمت های جذاب دولتی با موعد های تحویل یک ماهه تا دوساله را اجرا کرده است. اگر قیمت‌های اعلام شده برای پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی را بررسی کنیم و قیمت پارسال بازار سکه را نیز در نظر بگیریم کاملاً مشخص است که بانک مرکزی برای پیش فروش سکه در موعد های یکساله، یک و نیم ساله و دوساله با ضرر مواجه شده است. به این ترتیب و با احتساب قیمت های دیروز کسانی که سکه پیش خرید کرده اند حداقل حدود ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر چیزی در حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی سود برده اند. حتی اگر بازار سکه از رونق کنونی نیز بیفتد، باز هم کسانی که سکه پیش خرید کرده اند سود  مورد انتظار خود را به دست آوردند زیرا تحلیلگران بازار سکه و طلا می‌گویند که به طور میانگین قیمت سکه در هر سال چیزی حدود ۱۰ درصد رشد دارد.

بازار سکه، پربازده ترین بازار ایران در ۴۰ سال گذشته

همانطور که بیان شد هر قطعه سکه در سال گذشته به مبلغ یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله شده بود و حالا در ایران بعد از یکسال این قیمت به میزان ۲ میلیون ۲۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. اگر میانگین سود بانکی را ۱۵ درصد در نظر بگیریم با یک حساب سرانگشتی بسیار ساده متوجه می شود که اگر کسی مبلغی نزدیک به خرید ۱۰ عدد سکه را در بانک سرمایه گذاری کرده بود، برای یک ماه مبلغ نزدیک ۱۷۴ هزار تومان و در سال نیز حدود دو میلیون و ۸۸ هزار تومان سود برده بود و این در حالی است که اگر این مبلغ را در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کرده بود، سود حاصله چیزی نزدیک به ده میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شد که در مقایسه این دو  مبلغ باهم به سود ۵ برابری بازار سکه نسبت به سپرده گذاری در بانک می‌رسیم.

محمد حسین منیری | ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۰۰
۲۶ ارديبهشت۱۵:۰۹

تحلیلگران عوامل مهمی از جمله تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای ایران، روند نوسانات ارزش دلار آمریکا، نرخ بهره اوراق قرضه، شاخص سهام در بازارهای بین المللی و همچنین وضعیت تورم در اقتصاد آمریکا را  در روند افزایشی  قیمت جهانی طلا موثر می دانند.

به گزارش طلافروشان ادوارد میر کارشناس ارشد موسسه اف سی استون، قیمت جهانی طلا در بازار جهانی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد داشت که در نتیجه به افزایش قیمت آن منجر خواهد شد. بر اساس این پیش بینی  قیمت هر اونس طلا در ماه می بین ۱۲۸۵ تا ۱۳۳۸ دلار نوسان خواهد داشت.

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نیز بیشتر کارشناسان و سرمایه‌گذاران روند رشد قیمت جهانی طلا در هفته جاری را پیش بینی کرده اند.  در این نظرسنجی ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا،  ۲۲ درصد کاهش قیمت و ۱۱ درصد نیز ثبات قیمت را پیش بینی کرده اند. همچنین در نظرسنجی دیگری که به صورت آنلاین در کیتکونیوز انجام شده است و دارای جامعه ۸۰۹ نفری از سرمایه گذاران خرد بین المللی می باشد، ۶۹ درصد افزایش قیمت طلا،  ۲۳ درصد کاهش قیمت و نه درصد ثبات قیمت جهانی طلا را محتمل می‌دانند.

از سوی دیگر تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی موسسات مختلف ابهامات سیاسی هفته های آینده از جمله تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای را یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت شدید طلا عنوان کرده اند. شووبرگ مدیر عامل اف ایکس در مدیریت سرمایه بی کی اعلام کرد مخاطرات ژئوپولیتیکی میتواند قیمت جهانی طلا را بیش از انتظار افزایش دهد چراکه سرمایه گذاران در شرایط پر ریسک برای سرمایه های خود محل امنی می گردند. در حال حاضر بازار جهانی نگران این مطلب است که آیا ترامپ در توافق هسته ای باقی خواهد ماند یا از آن خارج خواهد شد. ایران هم اعلام کرده که به هیچ عنوان برجام مورد مذاکره مجدد قرار نخواهد گرفت. اکنون سرمایه گذاران و تحلیلگران جهانی با حساسیت خاصی این مسئله را دنبال می‌کنند و معتقدند که هرگونه تنش سیاسی و ژئوپلیتیکی می‌تواند قیمت جهانی طلا این فلز زرد گرانبها را با نوسان بالایی روبرو کند.

این فلز گرانبها در حال حاضر با قیمت ۱۳۱۶ ذلار در هر اونس معامله می شود و این در حالی است که در ماه ژانویه قیمت جهانی طلا به ۱۳۶۱ دلار نیز رسیده بود.

محمد حسین منیری | ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۰۹
۲۶ ارديبهشت۱۵:۰۳

قیمت طلا در بازارهای جهانی امروز شاهد کاهش ۴٫۷ دلاری بود و به مبلغ ۱۳۱۰ دلار در هر اونس معامله شد.

به گزارش طلافروشان قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۴٫۷ دلار کاهش به قیمت ۱۳۱۰ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. قیمت طلا امروز با مبلغ ۱۳۰۹٫۹ دلار در حالت کمینه و با قیمت ۱۳۱۳٫۱۰ دلار در حالت بیشینه معامله شد. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که قیمت طلا در یک ماه گذشته شاهد کاهش ۱۴٫۸ دلاری بوده است اما از سال گذشته تاکنون در مجموع ۵۴٫۱۰ دلار افزایش را تجربه کرده است.

در بین سایر فلزات گرانبها نیز نقره با قیمت ۱۶٫۲۳ دلار در هر اونس معامله شد که این قیمت ۷ سنت کاهش را نشان می‌دهد. فلزات پلاتینیوم و پالادیوم هم به ترتیب با کاهش های ۳ و ۸ دلاری روبرو شده اند.

به گزارش رویترز، همه کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در انتظار اظهار نظر نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند تا بتوانند درباره نرخ بهره اطلاعاتی به دست بیاورند.  لازم به ذکر است که طی دو روز آینده این نهاد مالی آمریکایی جلسه ای را برگزار خواهد کرد که در آن پس از بررسی وضعیت اقتصاد آمریکا درباره کاهش یا افزایش نرخ بهره تصمیم خواهد گرفت. پرواضح است که در صورت افزایش نرخ بهره، قیمت طلا با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد. اگر فدرال رزرو آمریکا نظر مثبتی درباره افزایش نرخ بهره ندارد اما تحلیلگران با توجه به آمار ها اعتقاد دارند که نتیجه این نشست به افزایش نرخ بهره منجر خواهد شد. این تحلیل در حالی شکل گرفته که آمریکا معافیت تعرفه گمرکی را برای کشورهای اروپایی، مکزیک و کانادا برای یک ماه دیگر تمدید کرده است.

محمد حسین منیری | ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۰۳
۲۵ ارديبهشت۱۰:۱۴

یک شرکت  کانادایی که در  شهر بوتسوانای آفریقا  فعالیت دارد از کشف یک سنگ الماس بزرگ دیگر از معادن این شهر خبر داد.

به گزارش طلافروشان شرکت کانادایی “لوکا را دایاموند” یک سنگ الماس ۳۲۷ قیراطی را از معدن کارووی در شهر بوتسوانا استخراج کرد.

طبق اعلام این شرکت هشت الماس بزرگ که وزنی بیش از ۱۰۰ قیراط دارند از ابتدای سال میلادی تاکنون در این معدن کشف شده است که یکی از آنها یک الماس ۴۲۷ قیراطی است که موفق شده عنوان سومین سنگ الماس بزرگ این معدن را به خود اختصاص دهد.

شرکت کانادایی لوکارا دایاموند  اعلام کرده که این سنگ استثنایی ۳۲۷ قیراطی سفید رنگ را در مزایده ای که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد کرد به فروش خواهد رساند. همچنین بیان کرده که سایر سنگ های مرغوب کشف شده از این معدن به همراه یک سنگ الماس ۴۲۷ قیراطی را نیز در همین تاریخ به مزایده خواهد گذاشت.

البته لازم به ذکر است که رکورد جدول رده بندی الماسها در اختیار الماس “لسدی لا رانا” است که با وزن ۱۱۰۹ قیراط دومین الماس بزرگ جهان است که در سال ۲۰۱۵ استخراج شده است.

محمد حسین منیری | ۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۴
۲۵ ارديبهشت۱۰:۰۸

معاملات امروز بازارهای جهانی طلا کاهش ۰٫۱  درصدی برای آن را به ثبت رساند و قیمت ۱۳۲۵ دلار و ۸۱ سنت را برای هر اونس طلا به ارمغان آورد.

به گزارش طلا فروشان و به نقل از کیتکو، طبق نظرسنجی از تحلیلگران و کارشناسان موسسات سرمایه گذاری وال استریت و فونیکس فیوچرز، افت قیمت طلا بسیار محتمل می باشد و با توجه به  انتشار خبر هایی مبنی بر کاهش تنش های سیاسی از شبه جزیره کره، قیمت جهانی هر اونس طلا به زودی به کمتر از ۱۳۰۹ دلار خواهد رسید.

کوین گرادی رئیس موسسه فونیکس فیوچرز بیان داشته که اخبار مثبت منتشر شده از شبه جزیره کره میتواند به افت قیمت جهانی طلا منجر شود و از طرفی افزایش ارزش دلار و همچنین افزایش نرخ بهره در آمریکا نیز عوامل دیگری برای افت قیمت طلا خواهد بود.  وی همچنین معتقد است که روند روبه رشد اقتصاد آمریکا باعث خواهد شد که قیمت طلا در کوتاه مدت تا ۱۳۱۰ دلار کاهش پیدا کند و اگر این سطح حمایتی شکسته شود قیمت اونس طلا حتی تا ۱۳۰۰ و و پس از آن ۱۲۸۰ دلار نیز خواهد رسید.

رویترز نیز در مقاله خود بیان داشته که تقویت ارزش دلار و همچنین افزایش بازدهی اوراق قرضه از یک طرف و فروکش کردن تنش‌های ژئوپلیتیک از طرف دیگر باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا شده است.

در مورد کاهش تنش های ژئوپلیتیک باید گفت که در روزهای اخیر وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص شرایط تجارت با چین رویکرد خوشبینانه نشان داده است. کره شمالی نیز سیاست های تند خود را تعدیل کرده و آزمایش های هسته ای خود را به صورت موقت تعلیق کرده است. همچنین واشنگتن تحریم‌های شدید خود علیه شرکت‌های روسی را نیز تمدید کرده است.

گروهی از کارشناسان دیگر نیز با توجه به توضیحات بالا در مورد روند مثبت اقتصادی آمریکا، اعتقاد دارند که این سیر کوتاه مدت خواهد بود و قیمت اونس طلا در بازه بلند مدت سوددهی خود را خواهد داشت هرچند که نواسانات هفته های اخیر روند کاهشی را برای این فلز گرانبها به بار آورده است.

محمد حسین منیری | ۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۰۸
۲۴ ارديبهشت۱۰:۵۰

سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار طلا نگران نوسانات کوتاه مدت قیمت آن نباشند و برای سرمایه گذاری روی این فلز گران‌بها بازه بلند مدت را در نظر بگیرند.

به گزارش طلا فروشان به نقل از کیتکو نیوز، با توجه به افزایش ارزش دلار آمریکا در هفته های اخیر که سبب شده قیمت طلا در روزهای گذشته همراه با کاهش سپری  شود، کارشناس ارشد موسسه “استیت استریت گلوبال ادوایزر” بیان کرده که آینده سرمایه گذاری بر روی بازار طلا روشن و قابل توجه خواهد بود.

وی همچنین عرضه داشته که سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار طلا نگران نوسانات کوتاه مدت قیمت طلا نباشند و برای سرمایه گذاری روی این فلز گران‌بها بازه بلند مدت را در نظر بگیرند.

شایان ذکر است طی ۱۸ ماه گذشته ارزش دلار آمریکا با سیر نزولی روبرو  بوده و از جذابیت آن برای سرمایه گذاری کاسته شده است. در همین مدت قیمت های جهانی در بازار طلا از اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی تا هم اکنون سیر صعودی داشته است و از ابتدای امسال نیز تاکنون صندوق اس پی دی آر ذخایر طلای خود را به میزان ۳۳ تن افزایش داده است. این در شرایطی است که بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا برای نخستین بار به بیش از ۳ درصد رسیده است.

“استنلی میلینگ” معتقد است که بازار طلا نه تنها از کاهش ارزش دلار بلکه از کاهش ارزش سهام و اوراق قرضه نیز می تواند نفع ببرد و این مسئله باعث جذابیت بیش از پیش طلا برای سرمایه‌گذاران می‌شود. البته آنها باید توجه داشته باشند که سرمایه گذاری آنها در بلند مدت جواب خواهد داد و به نوسانات کوتاه مدت اخیر توجه نداشته باشند.

این تحلیلگر ارشد اقتصادی معتقد است که به دلیل عدم پایداری  در رشد درآمد و همچنین سود شرکت های بزرگ آمریکایی تقاضا و قیمت در باند مدت به نفع بازار طلا خواهد شد.

محمد حسین منیری | ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۵۰
۲۴ ارديبهشت۱۰:۴۶

به اعتقاد جان شارما کارشناس نشنال بانک استرالیا، بالا رفتن ارزش دلار باعث گران شدن طلا برای مشتریانی می شود که از ارزهای غیر از دلار استفاده می کنند. به علاوه اینکه افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا را به دنبال خواهد داشت. وی همچنین گفته که برآورد ما این است که در کوتاه مدت شاهد کاهش بیشتر ارزش طلا خواهیم بود.

تاد هورویتز از کارشناسان موسسه مبادلات بوبا هم اعتقاد دارد که افزایش قیمت طلا فقط زمانی آغاز خواهد شد که  قیمت طلا بتوانند به بالای ۱۳۵۵ دلار برسد و در غیر این صورت روند کاهشی قیمت طلا ادامه خواهد داشت. او همچنین بیان کرده که پایداری و ثبات قیمت طلا می توانند باعث تغییر در روند کاهشی آن شود. ارزش طلا از نظر تکنیکال باید بتوانند بین قیمت ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ دلار در طول یک هفته نوسان داشته باشد تا بتوان به شروع روند افزایش قیمت آن امیدوار بود.به اعتقاد کارشناسان اکثر موسسات سرمایه گذاری سیر حرکت ارزش دلار در هفته آینده از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت جهانی طلا خواهد بود.

با این که کمی دور از ذهن است که ارزش ۹۰٫۳۲ واحدی دلار باعث ریزش سنگین قیمت طلا به پایین تر از میانگین امسال آن شود، ولی از روند صعودی قیمت طلا جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش طلا فروشان به نقل از رویترز، عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن ارزش دلار، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا و همچنین کاهش تنش های سیاسی در سطح جهان موجب  کاهش رغبت سرمایه گذاران در بازار طلا شده است .لازم به ذکر است که قیمت جهانی طلا پس از چند مورد کاهش مکرر، امروز به مبلغ ۱۳۲۵ دلار و ۸۱ سنت رسید. این مقدار با پایین ترین میزان قیمت جهانی طلا در دو هفته گذشته، یعنی ۱۳۲۱ دلار فاصله چندانی ندارد. همچنین قیمت هر اونس طلای آمریکا نیز امروز با ۰٫۳  افزایش به مبلغ ۱۳۲۷ دلار و ۸۰ سنت رسیده است.

به اعتقاد جان شارما کارشناس نشنال بانک استرالیا، بالا رفتن ارزش دلار باعث گران شدن طلا برای مشتریانی می شود که از ارزهای غیر از دلار استفاده می کنند. به علاوه اینکه افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار جهانی طلا را به دنبال خواهد داشت. وی همچنین گفته که برآورد ما این است که در کوتاه مدت شاهد کاهش بیشتر ارزش طلا خواهیم بود.

تاد هورویتز از کارشناسان موسسه مبادلات بوبا هم اعتقاد دارد که افزایش قیمت طلا فقط زمانی آغاز خواهد شد که  قیمت طلا بتوانند به بالای ۱۳۵۵ دلار برسد و در غیر این صورت روند کاهشی قیمت طلا ادامه خواهد داشت. او همچنین بیان کرده که پایداری و ثبات قیمت طلا می توانند باعث تغییر در روند کاهشی آن شود. ارزش طلا از نظر تکنیکال باید بتوانند بین قیمت ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ دلار در طول یک هفته نوسان داشته باشد تا بتوان به شروع روند افزایش قیمت آن امیدوار بود.

محمد حسین منیری | ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۴۶
۲۴ ارديبهشت۱۰:۴۱

معمولا با شنیدن نام  کارتیه، اکثرا ذهنمان به برند معروف کارتیه (cartier) متوجه میشود اما در بازار طلای ایران ،محصول دیگری نیز به  نام زنجیر کارتیه شهرت دارد.

در سالهایی که ژاپن پذیرای بسیاری از ایرانیان برای کار بود و هموطنانمان برای کار و درآمد به ژاپن زیاد سفر میکردند کارتیه ژاپنی بسیار زیاد وارد ایران شد و طرفداران زیادی داشت.

این محصول که گردنبند و دستبند داشت هیچ ربطی به برند معروف کارتیه که محصولات تزئینی و لوکس تولید می کند و اکثرا در زمینه جواهرات فعالیت دارد ، ندارد ولی خوب محبوبیت آن در ایران کمتر از آن برند مشهور نبود.

زنجیر کارتیه ژاپنی

کارتیه ژاپنی که تماما به وسیله دستگاه های پیشرفته تولید می شود دارای وزن های مشخص و دقیق می باشد که از ویژگی های منحصر به فرد این نوع طلا می باشد.

دستبند های کارتیه ژاپنی دارای وزن های ۲۰ گرم ، ۳۰ گرم ، ۵۰ گرم، ۱۰۰ گرم

و گردنبند های آن دارای وزن های ۵۰ گرم ، ۱۰۰ گرم ، ۲۰۰ گرم می باشد.

این وزن ها آنقدر دقیق هستند که برای تست کردن ترازو ها میتوان از آن استفاده کرد.

کارتیه های ژاپنی دارای دو مدل هشت پر و شش پر هستند . مدل هشت پر دارای ظرافت بیشتر ، ارتفاع و تراکم بیشتر هستند و در نتیجه اجرت بیشتری نسبت به مدل شش پر دارند.

زنجیر کارتیه  ژاپنی به دلیل اینکه توپر هستند و شمش بار و خود رنگ هستند از کیفیت بالایی برخوردارند و معمولا بر اثر مرور زمان تغییر رنگی در محصول دیده نمی شود، به همین دلیل است که کارکرده این محصول رو هم طلافروش ها گران تر از طلاهای متفرقه خریداری می کنند.

در حال حاضر به دلیل سنگین بودن این محصول و از همه مهم تر اجرت بالای این کار که در حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان می باشد ، اکثرا به صورت دست دوم آن خرید و فروش می شود .

زنجیر کارتیه ایرانی

اما ما پیشنهاد دیگری داریم:

کارتیه های طرح ژاپنی ساخته شده توسط سازندگان ایرانی

همانطور که می دانید ایران از دیرباز تا کنون در زمینه ساخت طلای دست ساز جزء بهترین ها بوده و سازندگان ایرانی در صنعت طلا تبحرخاصی دارند.

این محصول نیز از این قاعده مستثنی نیست و سازندگان ایرانی زنجیر کارتیه را با کیفیت خوبی تولید کردند.

زنجیر و دستبند های کارتیه به دو صورت توخالی و توپر در ایران تولید می شوند

کارتیه توخالی آن نیز به دو سبک پفکی و تخت ( یا همان طرح ژاپنی) تولید می شود. کارتیه های پفکی دارای ارتفاع بیشتر و در نتیجه نمای بیشتر با وزن کمتر در مقایسه با کارتیه توخالی تخت می باشند. در صورتی که کارتیه های تخت تراکم بیشتری دارند ولی وزنشان کمی بیشتر می باشد.

معروف ترین کارتیه های توخالی در ایران توسط برند سپاهان تولید می شود که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است .

دستبند های کارتیه سپاهان شامل وزن های حدودی ۹ گرم ، ۱۱ گرم ، ۱۵ گرم، ۲۳ گرم ،۳۶ گرم ، ۵۰ گرم و ۶۰ گرم می باشد

زنجیر های گردنی کارتیه سپاهان نیز دارای وزن های حدودی ۲۰ گرم ، ۲۷ گرم، ۴۰ گرم ، ۶۵ گرم ، ۱۰۵ گرم هستند.

کارخانه سپاهان کارتیه های تخت طرح ژاپنی را نیز در ۵ وزن متفاوت از باریک تا پهن و در سه رنگ : زرد ، سفید ، ترکیب زرد و سفید  تولید می کند.

برند گلستانه نیز کارتیه های توخالی تولید میکند ولی ازتنوع کمتری نسبت به سپاهان برخوردار است.


کارگاه های دیگری نیز دستبند و زنجیر کارتیه توخالی تولید می کنند که در بازار موجود می باشند ولی خوب به عنوان برند خاصی معروفیت ندارند.

کارگاه هایی که زنجیر کارتیه توپر تولید می کنند به دلیل سختی کار و مهارت در ساخت، تعداد محدودی می باشند.

کارتیه های توپر  دارای دو مدل ریختگی و دست ساز می باشند.

کارتیه های توپر ریختگی که به کارتیه تیفانی معروف هستند معمولا سبک تر و دارای ضخامت کمتری نسبت به کارتیه های دست ساز دارند. همچنین فاصله بین دانه های آن نیز بیشتر است .

کارتیه های توپر دست ساز عمدتا فشرده تر ، ضخیم تر و سنگین تر از کارتیه تیفانی هستند و به دلیل دست ساز بودن و کار بیشتری که روی این کارتیه ها انجام میگیرد، اجرت کار بیشتری نیز دارند.

با اینکه سازندگان کارتیه ایرانی توانایی ساخت کارتیه های چهارپر ، شش پر ، دو طرف تراش و دامله  رو دارند اما اکثرا کارتیه چهارپر در بازار مورد استقبال قرار میگیرد و از محبوبیت برخوردار است.

ساخت این زنجیر کارتیه  نسبت به دیگر مصنوعات طلا معمولا زمان زیادی میگیرد، به طوری که با حجم یکسان ممکن است دو برابر زمان معمول ساخت آن طول بکشد.

در چند سال اخیر کارتیه ها در بازار طلای ایران مورد استقبال خاصی قرار گرفته اند و به دلیل اینکه این محصول همیشه مد بوده و حالت اسپرت دارد محبوبیت خاصی بین جوانان دارد.

محمد حسین منیری | ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۴۱
۱۸ ارديبهشت۱۶:۰۰

به نقل از ابراهیم محمدعلی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب سکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تومان است و قیمت سکه در شرایط واقعی خود قرار ندارد.

وی همچنین بیان کرده که به دلیل وجود نوسان قیمت سکه و ارز است که بانک مرکزی دستور توقف پیش فروش سکه در مورد های یک و سه ماهه را نیز صادر کرده است. همانطور که میدانید هفته گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق دستورالعملی به بانک های عامل پیش فروش سکه اعلام نموده بود که پیش فروش سکه در موعد یک ماه را متوقف کنند. البته در همان زمان نیز خبرهای غیر رسمی مبنی بر توقف پیش فروش سکه در موعد سه ماه نیز به گوش می رسید. این خبر در آن موقع اجرا نشد اما دیروز (یکشنبه) بانک مرکزی دستور توقف ثبت نام برای پیش فروش سکه در سررسید سه ماهه را نیز صادر کرد.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت واقعی سکه در شرایط کنونی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که نسبت به قیمت روز بازار حدود ۱۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارد که از آن به  عنوان حباب سکه یاد می‌شود.

به گزارش طلا فروشان کارشناس صنف طلا و جواهر معتقد هستند که قیمت طلا و سکه بعد از پایان یافتن نوسانات نرخ ارز و ثبات بازار در ماه‌های آتی، روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت و حباب سکه نیز از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که در تاریخ تنظیم سند مذکور ( سوم اردیبهشت ) هر قطعه سکه طرح جدید یک میلیون و ۸۰۶ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

محمد حسین منیری | ۱۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۰۰