talaforoshan.com

مقاله های تخصصی و عمومی طلا و جواهر

talaforoshan.com

مقاله های تخصصی و عمومی طلا و جواهر

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
۱۸ ارديبهشت۱۵:۵۲

برای محاسبه واقعی قیمت سکه بهار آزادی باید متناسب با وزن طلایی که در آن به کار رفته است اقدام شود. لازم به ذکر است که در هر سکه بهار آزادی به میزان ۸٫۱۳۳ گرم طلا به کار رفته است که عیار آن ۲۱٫۶ می باشد که در عرف به آن ۲۲ عیار گفته می شود.

به گزارش طلا فروشان همانطور که می دانید ارزش طلا در بازارهای جهانی بر مبنای طلای ۲۴ عیار معین می شود، پس ما  برای به دست آوردن قیمت قیمت سکه بهار آزادی، باید قیمت طلای ۲۴ عیار را به طلای ۲۲ عیار تبدیل کنیم تا بتوانیم ارزش واقعی سکه بهار آزادی را محاسبه نماییم. برای این منظور باید عیار طلای سکه بهار آزادی را بر عیار ۲۴  تقسیم کنیم و با ضرب عدد به دست آمده در قیمت روز جهانی طلا، ارزش طلای به کار رفته در سکه بهار آزادی مشخص می شود.

بر مبنای قیمت های حال حاضر، هر گرم طلا در بازارهای جهانی به مبلغ ۴۳٫۱۳  دلار معامله می‌شود . آن چنان که بیان شد وزن هر سکه ۸٫۱۳۳ گرم می باشد و ضریب ما برای رسیدن به ارزش ذاتی طلای آن نیز.۰٫۹  است. با توجه به این اعدادی که بیان شد به عدد ۳۱۵ دلار و ۶۹ سنت برای هر یک قطعه سکه بهار آزادی میرسیم. بر مبنای اطلاعیه های مکرر بانک مرکزی قیمت دلار نیز ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است که با ضرب این مبلغ در عددی که به عنوان ارزش ذاتی سکه بهار آزادی بیان شد، قیمت واقعی هر سکه بهار آزادی به صورت واضح یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۹۸ تومان می باشد. البته مبلغی را نیز باید به عنوان هزینه ضرب سکه به این قیمت اضافه کرد این کارمزد به صورت میانگین ۱۰ هزار تومان برآورد می‌شود. از طرف دیگر برای رسیدن به قیمت قطعی باید سهم ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده را نیز در نظر گرفت.

با توجه به تمام مطالب بالا و محاسبات مبالغ گفته شده در نهایت به قیمت یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۸۸ تومان برای هر قطعه سکه بهار آزادی دست خواهیم یافت.

همانطور که میدانید بانک مرکزی در ماه های گذشته طرح پیش فروش سکه در طرح های متنوع را به مشتریان خود ارائه داده است که در آن مشتریان می‌توانند با توجه به موعد دریافت سکه بهار آزادی خود مبالغ مختلفی را پرداخت کنند. از انواع این طرح ها میتوان برای نمونه مبلغ یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برای تحویل یک ماهه، مبلغ یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان برای تحویل سه ماهه و همچنین مبلغ یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان برای تحویل ۶ ماهه را بیان کرد. این پیش فروش هم در زمانی صورت می گیرد که قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان از نظر بانک مرکزی تعیین شده است.

با مقایسه قیمت های اعلامی توسط بانک مرکزی با ارزش واقعی سکه که در بالا محاسبه کردیم، کاملا روشن است که تفاوت آشکاری بین این دو مبلغ وجود دارد. یعنی ارزش واقعی سکه ۱۳۵ هزار تومان از آنچه که بانک مرکزی به صورت تحویل یک ماهه ارائه می‌دهد ارزان تر است. این اختلاف قیمت این سوال را به ذهن انسان متبادر می کند که یا دلار از نظر بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان نیست و یا قیمت طلا از نظر بانک مرکزی با قیمت جهانی آن تفاوت دارد؟؟؟

محمد حسین منیری | ۱۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۵۲

سکه

سکه بانکی

قیمت دلار

قیمت سکه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی